Ambitionen hos framgångsrika företag i Sverige ökar allt mer. Fler företag ser potential till att bredda sina verksamheter och på så sätt nå ut till andra marknader. För att nå ut till en internationell målgrupp är det vissa förberedelser som måste göras. Bland annat behöver företaget se till att informationen på hemsidan kan översättas till andra språk.
En av de första sakerna som du kan göra innan expandering är att se till att all informationen på sajten är översatt. Det kan till exempel vara bra att ha tillgängliga översättningar för tyska, franska och engelska. För att maximera chansen till expandering kan du ta hjälp av hreflang som i sin tur kan leda till fler potentiella kunder. Hreflang hjälper Google att identifiera vilket språk som används och vilket land innehållet på sajten riktar sig till.
– Den internationella konkurrensen ökar och om inte svenska företag vågar ta klivet att försöka arbeta med nya affärsplaner och verkligen tänja på gränserna med digitalisering, AI och liknande, så tror jag att de kommer att bli frånåkta säger Parida till SvD.
Viktigt att synas online
För att ditt företag ska synas är det viktigt att du har en fungerande sajt. Det ska vara enkelt att navigera runt sajten på olika enheter. Innehållet måste även vara SEO-anpassat och dessutom nå ut till rätt målgrupp. I takt med digitaliseringen och uppkomsten av AI ändras också förutsättningarna. Det finns idag många verktyg och hjälpmedel som du kan använda men det är också tuff konkurrens om kunderna. Företag måste idag ha kunnig personal inom digital marknadsföring och affärsstrategier.
Små företag kan växa med smarta verktyg
En industri som det oftast går bra för är IT-branschen som expanderar trots pandemi och lågkonjuktur. Genom att ta hjälp av smarta verktyg som exempelvis hreflang kan du växa och få chans att expandera. Marknadsföringen är väldigt viktig och främst att nå ut till rätt målgrupp. Det gäller att du hittar var målgruppen håller till och använder rätt kommunikationsvägar för att på så sätt kommunicera ut dina tjänster och produkter. Till exempel har influenser marketing blivit väldigt populärt de senaste åren.